آموزش ترخیص کالا از گمرک

آموزش ترخیص کالا از گمرک

روند ترخیص کالا از گمرک نسبتاً پیچیده است و بدون داشتن اطلاعات لازم انجام پذیر نیست. اگر محموله­ای در راه دارید برای آشنایی با آموزش ترخیص کالا از گمرک با ما همراه شوید. برای ترخیص کالای وارداتی خود باید ابتدا یک سری سند و مدرک از قبیل  اظهارنامه واردات، تصویر کارت بازرگانی، قبض انبار، بارنامه، ترخیصیه، گواهی مبدا، فاکتور یا سیاهه خرید ،اعلامیه تامین ارز با نامه برات (در صورتی که روش پرداخت اعتبار اسنادی برات باشد)، پروفرما یا همان پیش فاکتور، مجوز ثبت سفارش، لیست عدل­بندی،  بیمه­نامه، پروانه بهره­برداری (برای شرکتهای تولیدی) ، کاتالوگ و بروشور(در صورت وجود)، مجوزهای قانونی برای ترخیص کالا (اگر کالای موردنظر مشمول قانون اجباری اخذ مجوز است)، وکالتنامه رسمی، پروانه صادراتی (در صورتی که واردات در مقابل صادرات انجام شود) را آماده کنید.

آموزش ترخیص کالا از گمرک

آموزش ترخیص کالا از گمرک

بعد از فراهم نمودن مدارک موردنیاز تازه کار شروع میشود. ابتدا باید برای تنظیم و ثبت اظهارنامه اقدام کنید. اظهارنامه متشکل از دو فرم است؛ فرم ۱۱۱ و فرم ۱۲۱. هنگام تکمیل فرم ۱۱۱ باید به سوالاتی راجع به خود و کالای موردنظر پاسخ دهید. فرم ۱۲۱ در مورد اقلام کالاست؛ اگر فقط یک نوع کالا وارد کرده­اید؛ تنها ملزم به تکمیل برگ A فرم ۱۲۱ هستید اما اگر تنوع کالا بیشتر است به ازای هر دو قلم جنس باید یک برگ دیگر از این فرم بنام B را نیز پر کنید. بنابراین تعداد صفحات اظهارنامه به تعداد اقلامی که وارد کرده­اید بستگی دارد. پس از تکمیل دستی اظهارنامه باید آن را در سیستم اینترنتی گمرک ثبت کنید.

در مرحله باید اسنادی را که از قبل آماده کرده­اید به دایره فنی گمرک تحویل دهید. کارشناس دایره فنی، احراز مالکیت، صلاحیت شما به عنوان صاحب کالا و صحت اسناد را بررسی میکند.

با ادامه آموزش ترخیص کالا از گمرک با ما همراه باشید.

در بخش اول کارشناس با بررسی اسناد خرید، مالک کالا را شناسایی میکند. پس از تشخیص صاحب کالا نوبت به تایید صلاحیت وی میرسد. صلاحیت مالک به این بستگی دارد که اولاً به گمرک بدهکار نباشد؛ دوماً دارای منع قانونی برای پرداختن به امور تجاری یا دخالت در اموال خود نداشته باشد و در نهایت دارای کارت بازرگانی معتبر باشد. در قدم بعدی، کارشناس، اسناد و اطلاعات ثبت شده در اظهارنامه را مقایسه میکند و در صورت عدم مشاهده تناقض، شماره ثبت یا کولاژ به بار مورد بررسی تخصیص داده میشود و مسیر ارزیابی اظهارنامه ثبت شده تعیین میگردد. اظهارنامه­ها در سه مسیر سبز، زرد و قرمز ارزیابی میشوند.

اگر اظهارنامه در مسیر سبز قرار بگیرد؛ کارشناس به بررسی اجمالی اسناد میپردازد اما اگر در مسیر زرد قرار بگیرد کارشناس اقدام به بررسی مفصل اسناد میکند اما اگر اظهارنامه در مسیر قرمز قرار بگیرد کارشناس از محموله بازدید خواهد کرد و گزارشات آزمایشگاه، قرنطینه و… را استعلام میکند.

کارسناسان هر سه مسیر پس از انجام اقدامات مذکور و تایید نهایی اسناد، شماره ارزیابی را در اظهارنامه ثبت کرده و اظهارنامه را امضا میکند.

در مرحله بعد برای صدور پروانه و مهر و موم کردن اظهارنامه باید به صندوق و صدور پروانه و سپس به دفتر کل انبارها و در نهایت به واحد خدمات اداره بندر مراجعه کنید. خوشحال باشید کار شما تمام شده و کافی است برای ترخیص کالا به درب خروجی واردات بروید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *