ترخیص کالا از گمرک بازرگان

در این مقاله قصد داریم به موضوع ترخیص کالا از گمرک بازرگان بپردازیم. پس اگر شما هم به بحث صادرات و واردات کالا از طریق بزرگترین دروازه کشور به اروپا علاقمند هستید با ما همراه شوید. در این مقاله ابتدا با موقعیت شهرستان بازرگان و گمرک بازرگان آشنا خواهیم شد؛ سپس خواهیم دید که ترخیص چه نوع کالاهایی از گمرک بازرگان ممکن است و در نهایت اطلاعاتی در مورد نحوه ترخیص کالا از گمرک بازرگان کسب خواهیم کرد.

ترخیص کالا از گمرک بازرگان

منطقه آزاد بازرگان و گمرک بازرگان

اگر قرار است که در آینده نزدیک اقدام به ترخیص کالا از گمرک بازرگان کنید بد نیست تا حدودی با موقعیت بازرگان و گمرک این شهر آشنا شوید.

بازرگان یکی از شهرهای مرزی استان آذربایجان غربی است که در ۱۵ کیلومتری شهر ماکو قرار دارد. همانطور که می دانید ماکو، بزرگترین منطقه آزاد کشور است که با کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان هم مرز هست؛ لازم به ذکر است که شهرستان بازرگان با کشور ترکیه همسایه است. همجواری بازرگان با منطقه آزاد ماکو باعث شده که این شهر جایگاه ویژه ای در حوزه تجارت بین المللی کسب کند. بدون شک همین موقعیت جغرافیایی شهر بازرگان دلیل اصلی تمایل تجار برای ترخیص کالا از گمرک بازرگان است؛ بخصوص ترخیص کالاهایی که از ترکیه و اروپا وارد می شوند.

گمرک بازرگان در دامنه کوه آرارات و در بخش شمالی شهر بازرگان قرار دارد؛ یعنی درست در انتهای جاده ابریشم در ایران  واقع است. زیربنای ساختمان چهار طبقه گمرک بازرگان بیش از چهار هزار مترمربع است که به انجام امور اداری مرتبط با ترخیص کالا از بازرگان، ترانزیت، امور مسافری، قضایی و… اختصاص دارد. لازم به ذکر است که وظیفه کنترل و مدیریت امور گمرک پلدشت و بازارچه های مرزی ساری سو و صنم بلاغی نیز بر عهده گمرک بازرگان است.

تاسیس گمرک بازرگان به سال ۱۳۰۵ برمی گردد اما تا قبل از آن امور صادرات و واردات در این منطقه از طریق بندر ترابزون، قیزیل و بایزید انجام می شد. راه اندازی گمرک بازرگان منجر به کاهش هزینه و زمان لازم برای ترخیص کالا شد و در نتیجه رونق بیشتری به تجارت بین المللی در این منطقه بخشید.

گمرک بازرگان علاوه بر اینکه به صرفه جویی در هزینه و زمان کمک می کند؛ راه دسترسی به بازارهای اروپایی نیز محسوب می شود. به گونه ای که اکثر تجار برای داد و ستد با کشورهای اروپایی از طریق گمرک بازرگان وارد عمل می شوند. بنابراین اگر شما هم قرار است اقدام به واردات کالا از ترکیه یا اروپا کنید بهتر است که به گزینه ترخیص کالا از گمرک بازرگان فکر کنید.

مزایای ترخیص کالا از گمرک بازرگان به موارد مذکور ختم نمی شود. آب و هوای متعادل شهر بازرگان هم کمک شایانی به تسهیل روند واردات کالاهایی نظیر مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی در تمام ایام سال می کند.

حالا که با خصیصه های شهر و گمرک بازرگان آشنا و از مزایای ترخیص کالا از گمرک بازرگان آگاه شدیم؛ اجازه دهید ببینیم که ترخیص چه نوع کالاهایی از گمرک بازرگان ممکن است.

ترخیص چه نوع کالاهایی از گمرک بازرگان مجاز است؟

قوانین حاکم بر بحث ترخیص کالا از گمرک بازرگان همان قوانینی است که نظام جمهوری اسلامی ایران در رابطه با نحوه ترخیص کالا از گمرکات کشور وضع کرده است. بنابراین ترخیص برخی از کالاها از گمرک بازر مجاز، برخی ممنوع و بعضی هم مشروط است.

کالاهای مجاز، کالاهایی هستند که برای واردات و ترخیص آنها به اخذ مجوز از یک نهاد یا سازمان خاص نیاز ندارید اما منظور از کالاهای مشروط، کالاهایی است که واردات آنها در گروی اخذ مجوز از یک سازمان معین است؛ به عنوان مثال برای واردات مواد دارویی باید از وزارت بهداشت و برای واردات مواد رادیواکتیو باید از سازمان انرژی اتمی ایران مجوز بگیرید. کالاهای ممنوع هم کالاهایی مانند مواد مخدر و مشروبات هستند که واردات و ترخیص آنها کلاً مجاز نیست و از نظر قانون اگر فردی اقدام به واردات این نوع محصولات کند؛ به عنوان متخلف شناخته و مستحق برخورد قانونی تلقی می شود.

حالا که می دانیم ورود چه نوع کالاهایی به گمرک بازرگان مجاز است؛ اجازه دهید که به روند ترخیص کالا از گمرک بازرگان بپردازیم.

روند ترخیص کالا از بازرگان

فرآیند ترخیص کالا از گمرک بازرگان از زمانی که کالا وارد گمرک بازرگان می شود کلید می خورد و تا وقتی که کالا از گمرک خارج شود ادامه پیدا می کند.

وقتی که کالا وارد گمرک بازرگان می شود؛ صاحب کالا یا نماینده قانونی وی باید به گمرک بازرگان مراجعه کنند و مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک بازرگان مانند کارت بازرگانی، مجوزهای لازم (اگر کالای موردنظر در ردیف کالاهای مشروط قرار دارد)، بارنامه، ترخیصیه، پیش فاکتور، فاکتور مبدا، بیمه نامه، لیست عدل بندی، گواهی بازرسی، فاکتور خرید و… را تحویل دهد؛ سپس اقدام به تنظیم اظهارنامه کند. در اظهارنامه باید اطلاعاتی در مورد مالک کالا، نوع کالا، تعداد کالا، قیمت کالا و… ثبت شود؛ تکمیل اظهارنامه مستلزم دقت خاصی است زیرا مبنای بررسی های آتی گمرک بازرگان محسوب می شود.

پس از ارائه مدارک و اظهارنامه، کارشناسان گمرک بازرگان اقدام به ارزیابی آنها می کنند و اگر تخلفی مشاهده نکنند؛ پس از طی روال عادی ترخیص کالا از بازرگان، مجوز ترخیص کالا را صادر می نمایند.