ترخیص خودرو از اروند

ترخیص خودرو از اروند

در این نوشتار میخواهیم به شرح روند ترخیص خودرو از اروند بپردازیم زیرا همواره سوالات متعددی در مورد نحوه ترخیص خودرو از اروند از ما پرسیده میشود. اگر در ذهن شما هم سوالاتی مانند اینکه آیا ترخیص خودرو از اروند امکانپذیر است؟ نحوه ترخیص خودرو از اروند چگونه است؟ ترخیص خودرو از اروند چه مزایایی دارد؟ آیا خودروهایی که از منطقه آزاد اروند وارد میشوند؛ مشخصات خاصی باید داشته باشند؟ آیا ترخیص خودرو از اروند توسط اشخاص حقیقی امکانپذیر است؟ آیا اشخاص حقوقی اجازه ترخیص خودرو از اروند را دارند؟ و… نقش بسته است با ما همراه شوید.

ترخیص خودرو از اروند

ترخیص خودرو از اروند

منطقه آزاد اروند

همانطور که گفتیم امروز قرار است در مورد ترخیص خودرو از اروند صحبت کنیم اما قبل از پرداختن به این مبحث، ارائه توصیف مختصری از موقعیت منطقه آزاد اروند خالی از لطف نیست.

منطقه آزاد اروند در جنوب غربی استان خوزستان و در همسایگی کشورهای عراق و کویت قرار دارد. منطقه آزاد اروند شامل بخشی از خاک شهرهای خرمشهر و آبادان است که در مجموع ۱۷۳ کیلومتر مربع مساحت دارد. اروند، نقطه پیوند رود کارون و اروند رود نیز محسوب میشود.

۳۸۰۰ هکتار از کل مساحت منطقه آزاد اروند به امور مرتبط به ترانزیت، انبارداری و بندری اختصاص دارد؛ بنابراین این منطقه دارای فضای کافی جهت انجام امور گمرکی و ترخیص کالاهای وارداتی است. به همین دلیل گمرک خرمشهر که در این منطقه واقع است به عنوان یکی از گمرکات تخصصی برای ترخیص خودرو معرفی شده است؛ بنابراین ترخیص خودرو از اروند ممکن هست و از آنجایی که منطقه اروند به کشورهای حوزه خلیج فارس دسترسی دارد؛ اغلب افرادی که در عرصه واردات خودرو از کشورهای عربی فعالیت میکنند برای وارد کردن خودرو، ترخیص خودرو از اروند را انتخاب میکنند.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده منطقه آزاد اروند برای انجام امور مرتبط با ترانزیت مورد توجه قرار بگیرد؛ وجود چهار نوع مسیر هوایی، دریایی، زمینی و ریلی به این منطقه است.

آیا شخصیتهای حقیقی و حقوقی حق واردات و ترخیص خودرو از اروند را دارند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم؛ بله هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی اجازه واردات و ترخیص خودرو از اروند را دارند.

اشخاص حقیقی که برای مصرف شخصی خود اقدام به واردات خودرو میکنند؛ اجازه دارند که حداکثر سالی یک مرتبه به ترخیص خودرو از اروند مبادرت کنند.

نمایندگی های شرکتهای خودروسازی نیز حق واردات و ترخیص کالا از اروند را دارند البته به شرطی که مجوزهای موردنیاز را دریافت کرده باشند و موفق به احراز صلاحیت خود به عنوان نمایندگی خودروسازی موردنظر شده باشند.

شرکتهای نمایشگاهی که موفق به اخذ مجوزهای لازم شده اند هم حق واردات و ترخیص خودرو از اروند را دارند؛ البته مشروط به اینکه عبارات صادرات و واردات در اساسنامه شرکت قید شده باشد.

واردات و ترخیص چه نوع خودروهایی از اروند امکانپذیر است؟

واردات و ترخیص خودرو از اروند به شرطی صورت میگیرد که خودروی موردنظر:

  • مدل سال جاری و نو باشد.
  • مدل پنج سال پایینتر از سال جاری اما نو باشد.
  • مدل سال جاری با حداکثر ۲۰ کیلومتر کارکرد باشد.
  • مدل یک سال پایینتر از سال جاری با حداکثر ۲۰ کیلومتر کارکرد باشد.
  • اگر خودروی موردنظر ساخت یک کشور آسیایی باشد باید مبلغ دو میلیون تومان بابت عوارض سال جاری آن پرداخت کرد.
  • اگر خودروی موردنظر ساخت یک کشور آمریکایی یا اروپایی باشد باید مبلغ چهار میلیون تومان بابت عوارض سال جاری آن پرداخت کرد.
  • اگر مدل خودروی موردنظر پنج سال پایینتر از سال جاری باشد به ازای هر سال کاهش، مبلغ پانصدهزار تومان به عوارض آن اضافه میشود.

مراحل ترخیص خودرو از اروند

مراحل ترخیص خودرو از اروند زمانی آغاز میشود که خودرو از کشور مبدا انتقال یافته و در بندر خرمشهر تخلیه شده است. بعد از تخلیه خودرو در خرمشهر، سازمان منطقه آزاد اروند، قبض انبار را صادر میکند. حالا تازه کار واردکننده شروع شده است؛ وی باید ابتدا به گمرک منطقه مراجعه کند و مدارک لازم اعم از انبارنامه، گواهی مبدا، مجوز واردات، فاکتور خرید و… را تحویل دهد و فرم درخواست ورود خودرو به منطقه را تکمیل کند.

پس از ارائه مدارک و تکمیل فرم مذکور، تشریفات اداری گمرک طی خواهد شد و عوارض خودرو اعلام میشود. در این مرحله، واردکننده باید اقدام به پرداخت عوارض کند. بعد از پرداخت عوارض، گمرک نامه ای جهت معرفی واردکننده به اداره شماره گذاری منطقه صادر میکند و به وی تحویل میدهد.

پس از دریافت معرفی نامه، واردکننده باید به اداره شماره گذاری مراجعه کند و معرفی نامه و مدارک شناسایی خود را ارائه دهد. در مرحله بعد افسر راهنمایی و رانندگی از خودرو بازدید، شماره خودرو را تعیین و هزینه شماره گذاری را اعلام میکند. بعد اینکه هزینه شماره گذاری واریز شد؛ واردکننده باید اقدام به بیمه کردن خودرو نماید. در نهایت پلاک خودرو نصب و معرفی نامه ای از طرف اداره شماره گذاری به گمرک منطقه صادر و به واردکننده داده میشود.

در مرحله بعد ترخیص خودرو ، واردکننده باید معرفی نامه دریافت شده را به گمرک تحویل دهد و معرفی نامه ای به گمرک جمهوری اسلامی ایران تحویل بگیرد؛ سپس برای تهیه بیمه تضمین اقدام نماید. بعد فرد باید معرفی نامه و بیمه نامه را به گمرک جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد و پس از طی تشریفات اداری، مجوز ترخیص خودرو از اروند را دریافت کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *