واردات از ترکیه و مراحل واردات کالا از ترکیه

واردات از ترکیه

واردات از ترکیه از بیشترین موارد واردات کالا به کشور محصوب می شود. کشور ترکیه یکی از شرکای تجاری دیرینه کشور ما محسوب می شود؛ به گونه ای که همواره شاهد برقراری تعاملات تجاری زیادی بین کشور عزیزمان ایران با کشور ترکیه هستیم.

روابط تجاری گرم بین این دو کشور همسایه باعث شده که تجار و بازرگانان ایرانی تمایل زیادی برای واردات کالا و بالطبع واردات از ترکیه داشته باشند. واردات از ترکیه مستلزم کسب اطلاعات کامل و جامع در این رابطه است.

به همین دلیل ما تصمیم گرفته ایم که با نگارش این مطلب به معرفی قوانین حاکم بر روند واردات از ترکیه بپردازیم و ببینیم که مجاز به ورود چه نوع کالاهایی از ترکیه هستیم. اما قبل از پرداختن به بحث واردات از ترکیه بد نیست که کمی در مورد کشور ترکیه و تولیدات و صنایع اصلی این کشور صحبت کنیم.

واردات از ترکیه

ترکیه، کشوری آسیایی اروپایی است که در بین کشورهای ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، سوریه، عراق، بلغارستان و یونان قرار داد. ترکیه از شمال به دریای سیاه و از غرب به دریای مدیترانه راه پیدا می کند.

اقتصاد این کشور اوراسیایی تا حد زیادی متکی بر تولیدات کشاورزی است. ترکیه از نظر تولید محصولاتی نظیر فندق، پسته، زیتون، بادام، جو، گندم، گیلاس، سیب زمینی، چغندر، سیب، لیمو، چای و کتان در ردیف برترین کشورهای دنیا قرار دارد.

بنابراین این محصولات می توانند مورد توجه تجار و بازرگانانی قرار بگیرند که به امر تجارت و واردات از ترکیه بخصوص در زمینه محصولات کشاورزی علاقمند هستند.

جالب است بدانید که ترکیه معمولاً در ردیف پنج کشور برتری قرار دارد که حجم عمده کالاهای وارداتی به ایران از آن ها وارد می شوند. بخش عظیمی از این واردات از طریق گمرک بازرگان واقع در استان آذربایجان غربی وارد ایران می شوند؛ در حقیقت گمرک بازرگان واقع در نزدیکی منطقه آزاد تجاری ماکو نقش دروازه بین دو کشور ایران و ترکیه را ایفا می کند.

شایان ذکر است که ایرانی ها اغلب اقدام به واردات فندق، میوه، سبزیجات، پوشاک، طلا، جواهرات، فلزات، کاشی و سرامیک از ترکیه می کنند که برای ورود تمام این محصولات از طریق گمرک پرتردد بازرگان عمل می کنند.

اما واقعاً چه عواملی باعث می شوند که تجار و بازرگانان ایرانی تا به این حد به واردات و واردات از کشور ترکیه تمایل نشان دهند؟ برای یافتن پاسخ این سوال ادامه مطلب را بخوانید.

چرا تجار و بازرگانان ایرانی تمایل زیادی به واردات و واردات از کشور ترکیه دارند؟

جدای از روابط قوی تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه، عوامل مختلفی تجار و بازرگانان ایرانی را به واردات و واردات از ترکیه تشویق می کنند.

یکی از این عوامل، فاصله کم بین کشور ترکیه با ایران است؛ این فاصله کم به تجار اجازه می دهد که با صرف هزینه و زمان کم اقدام به واردات کالای موردنظر خود از کشور ترکیه کنند.

از طرف دیگر تجار به ترکیه به چشم دروازه ای به سمت اروپا نگاه می کنند؛ یعنی از طریق کشور همسایه ترکیه می توانند خیلی سریعتر و به صرفه تر به محصولات اروپایی دست پیدا کنند.

همچنین پس از اجرای تحریم های اقتصادی بر علیه ایران، امکان واردات مستقیم از خیلی از کشورهای صنعتی اروپا عملاً غیر ممکن شده است؛ از این رو تجار محموله موردنظر را اول وارد کشور ترکیه و سپس از آنجا وارد ایران می کنند.

اما آیا تجار ایرانی مجاز به واردات هر نوع کالایی از ترکیه به ایران هستند؟

آیا واردات هر نوع کالایی از کشور ترکیه به ایران مجاز است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر این امر امکان پذیر نیست. کالاهایی که از ترکیه وارد کشور ما می شوند به هیچ عنوان نباید در زمره کالاهای ممنوع الورود باشند.

در واقع طبق شرع یا قوانین جمهوری اسلامی ایران ورود برخی از کالاها مانند تجهیزات پزشکی مستعمل، مواد مخدر و مشروبات الکلی به ایران ممنوع است. تنها کالاهای مجاز و مشروط مجوز ترخیص را دریافت خواهند کرد.

منظور از کالای مجاز، کالایی است که بی هیچ قید و شرطی اجازه ورود به کشور را دارد اما کالای مشروط، کالایی است که واردات آن مشروط بر اخذ مجوز از یک سازمان معین است مانند مواد دارویی و بهداشتی که برای واردات آنها مستلزم اخذ مجوز از وزارت بهداشت هستیم.

اما جدای از موضوع ممنوع الورود بودن یا نبودن کالا، باتوجه به قراردادهای تجاری منعقد شده بین ایران و ترکیه، تجاری که در زمینه واردات و واردات از ترکیه فعالیت می کنند تنها مجاز به واردات کالاهایی هستند که در قراردادهای مذکور ذکر شده باشند مانند:

  • پوشاک مختلف اعم از لباس های زنانه و مردانه، کفش های زنانه و مردانه، البسه مارک دار، جوراب، ساپورت و…
  • لوازم و قطعات الکترونیکی مانند سوئیچ کنترل موتور، ژنراتور برق فشار قوی، لوازم یدکی وسایل الکتریکی و…
  • مواد اولیه نساجی و پلاستیکی به منظور استفاده در صنایع تولیدی داخلی
  • تجهیزات ساختمانی مانند شیرآلات، چراغ، وسایل روشنایی، درب ضد سرقت، پنجره فولادی و…
  • لوازم خانگی مانند بلورجات و وسایل چدنی

قوانین حاکم بر پروسه واردات و واردات از ترکیه

قوانین واردات کالا از ترکیه به ایران با مقررات حاکم بر واردات کالا از سایر کشورها به ایران یکسان و مطابق با قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران است.

اما از آنجایی که هم ایران و هم ترکیه در معاهده ای تحت عنوان کنوانسیون تیر عضویت دارند؛ قوانین واردات و واردات از ترکیه نسبت به واردات از دیگر کشورها تا حدودی آسانتر است چون طبق مفاد کنوانسیون تیر، پلیس ترکیه حق باز کردن پلمپ گمرک و بررسی محموله ای که از گمرک ترکیه ترخیص و به سمت ایران راهی شده است را ندارد؛ مگر در مواردی که محموله موردظن واقع شود. به همین دلیل پروسه واردات و واردات از ترکیه نسبتاً با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.

در انتهای مقاله پیشنهاد می دهیم که اگر شما هم قرار است در عرصه واردات و واردات از ترکیه فعالیت کنید؛ بهتر است که این امر را با خیالی آسوده به یک گروه خبره و مجرب بسپارید تا در نهایت امنیت و در کمترین زمان ممکن و با صرف کمترین هزینه ممکن، محموله شما را از ترکیه ترخیص و وارد کشور کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *