اخذ مجوز و استاندارد گمرکی

اخذ مجوز و استاندارد گمرکی

به طور کلی تجار برای واردات کالا به مجوز نیاز ندارند اما طبق قوانین کشور، واردات یک سری از اقلام معین به مجوز نیاز دارد. کالاهایی که مشمول قانون اجباری اخذ مجوز واردات هستند عبارتند از مواد غذایی، مواد گیاهی، لبنیات، مواد دارویی، مواد حیوانی، اسباب بازی، برندهای معروف کیف و کفش و کالاهایی که مشمول رعایت قانون کپی رایت هستند مانند سی دی یا دی وی دی.

لازم به ذکر است که برای انجام تمام امور مربوط به واردات، ارائه شماره واردکننده (شماره کارت بازرگانی، شماره کد اقتصادی یا شماره تامین اجتماعی ) الزامی است اما اگر فرد واردکننده هیچیک از شماره­های مذکور را نداشته باشد و ارزش کالای واردتی وی حداکثر ۲۵۰۰ دلار است میتواند از کارت بازرگانی دیگران نیز استفاده کند.

همانطور که در ابتدای بحث گفتیم واردات بعضی از کالاها مستلزم اخذ مجوز از نهادها یا سازمانهای خاصی است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

اخذ مجوز و استاندارد گمرکی

اخذ مجوز و استاندارد گمرکی

مجوز استاندارد اجباری

برای ترخیص کالا در صورتی که تعداد آنها بیش از پنج عدد و ارزش آنها بیش از سه هزار دلار است موظف به اخذ مجوز و استاندارد گمرکی هستید. گمرک برای صدور این مجوز با آزمایشگاه­های معتمد سازمان استاندارد تماس میگیرد و در صورت تایید سلامت کالا مجوز ترخیص را صادر میکند. اگر تعداد و ارزش کالای موردنظر کمتر از حد مذکور باشد اخذ مجوز استاندارد لازم نیست اما در صورت تکرار مکرر چنین وارداتی از ترخیص آن جلوگیری میشود.

مجوز وزارت راه یا مجوز حمل کالا

ترخیص محموله­ای که با ناوگان خارجی حمل شده در گروی اخذ مجوز ترخیص از وزارت راه و ترابری است. هزینه اخذ مجوز ترخیص از وزارت راه برابر با ده درصد کرایه حمل محموله با ناوگان غیرایرانی از کشور مبدا تا گمرک ایران است.

مجوز بهداشت

واردات و ترخیص مواد غذایی، دارویی و بهداشتی با اخذ مجوز بهداشت انجام میگیرد. مجوز بهداشت در دو نوع مجوز ورود و مجوز ترخیص صادر میشود. مجوز ورود لازمه واردات مواد اولیه دارویی، عذایی و بهداشتی است که از طرف وزارت بهداشت صادر میگردد اما مجوز ترخیص برای محموله­های دارویی، بهداشتی و غذایی صادر میشود که وارد گمرک شده­اند؛ البته واردکننده برای دریافت مجوز ترخیص باید به وزارت بهداشت ثابت کند که کالای موردنظر قابلیت مصرف دارد.

مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

واردکنندگان اسباب بازیها باید از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مجوز بگیرند.

مجوز وزارت دفاع

تاییدیه وزارت دفاع برای واردات و ترخیص کالاهایی که قابلیت انفجار، اشتعال و کاربردهای نظامی دارند؛ الزامی است. در بعضی از موارد خود وزارت دفاع برای تایید محموله و صدور مجوز اقدام میکند و  در برخی موارد نیز از سایر ارگانها مانند شورای امنیت ملی استعلام میگیرد.

مجوز سازمان انرژی اتمی

مجوز سازمان انرژی اتمی برای واردات و ترخیص یک سری از اقلام خطرناک ضروری است. از بین کالاهایی که به اخذ این مجوز نیاز دارند میتوانیم از رادیو داروها، ترخیص قراضه و ضایعات چدن، فولاد ، ترخیص شمش­های ضایعاتی، ترخیص قراضه مس، ترخیص قراضه و ضایعات نیکل، ترخیص قراضه و ضایعات آلومینیوم، سرب، روی، قلع،ترخیص ماشین­های مجهز به لیزر ،ترخیص دستگاه های گیرنده و فرستنده تلفن همراه،ترخیص بی­سیم­ها، ترخیص لامپ­های ماوراء بنفش،  ترخیص دستگاه لیزرهای پزشکی یا دندانپزشکی، ترخیص دستگاه­های رادیوگرافی و ترخیص دستگاه­های ایکس نام ببریم.

برای ترخیص کالاهایی که نسبت به موارد نامبرده خطرناکتر هستند؛ علاوه بر مجوز سازمان انرژی اتمی، مجوز ورود و ترانزیت نیز الزامی است.

لازم به ذکر است که واردات حمام آفتاب، سولاریوم و تخت آفتابی ممنوع است.

مجوز ارتباطات و مخابرات

واردکنندگان بعضی از وسایل ارتباطی و تجهیزات ناوبری و… حتماً باید از سازمان تنظیم مقررات مجوز بگیرند که این مجوز در دو نوع مجوز ورود و مجوز ترخیص صادر میشود.

معافیتها و تخفیفهای گمرکی

همانطور که گفتیم واردات یک سری از کالاهای معین نیاز به اخذ مجوز از یک سازمان مرتبط دارد که به کالاهای مذکور و مجوزهای لازم برای واردات آنها اشاره کردیم اما یک سری دیگر از اقلام وارداتی نیز وجود دارند که ورود و ترخیص آنها مشمول تخفیف هزینه گمرک میشود و بسته به نوع مصرف کالای مذکور ممکن است که واردکننده کلاً از پرداخت حقوق ورودی معاف شود. کالاهایی که از پرداخت تعرفه ورودی گمرک معاف هستند عبارتند از:

  • موافقت نامه­هایی که بین دولت و کشورهای خارجی بسته شده­اند
  • وسایل متعلق به سران کشورهای خارجی و هیئت همراه آنها
  • وسایل متعلق به اعضای سازمان ملل، نیروهای سیاسی خارجی یا نیروهای کنسولی خارجی
  • لوازم خانگی متعلق به ایرانیان ساکن در خارج که قصد بازگشت و اقامت در داخل کشور را دارند
  • لوازم شخصی مسافران ورودی به کشور
  • لوازم دستی مسافران ایرانی یا خارجی که وارد کشور میشوند
  • لوازم خانگی و وسایل کاری ایرانیانی که در خارج از کشور فوت کرده­اند
  • ترانزیت خارجی-مرجوعی-انتقالی-کابوتاژ-ورود موقت و صادرات
  • هدایای دولت به اتباع ایرانی، وزارتخانه­ها و…
  • اشیای باستانی و عتیقه­جات
  • لوازمی که برای برپا کردن یک موزه، همایش، نمایشگاه و… وارد میشوند
  • ظروف عادی یا جعبهه­ای بسته­بندی کالاهای ورودی
  • سوخت مصرفی وسایل نقلیه در ورود و خروج از کشور
  • نمونه­های تجاری رایگان
  • مدالها و نشانهایی که از طرف دولتهای خارجی رسماً به اتباع ایرانی هدیه داده میشود
  • لوازم امدادی که به هلال احمر اهدا شده­اند
  • اکثر ابزار دفاعی

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *