واردات از چین و مشاوره واردات از چین

واردات از چین

واردات از چین امروز می خواهیم به مقوله واردات و واردات از چین بپردازیم. اگر شما هم به موضوع تجارت با کشور چین علاقمند هستید؛ لازم است که اطلاعاتی در مورد روند واردات و واردات از چین کسب کنید؛ از این رو به شما توصیه می کنیم که این مقاله را بخوانید.

در این مطلب ابتدا نکاتی در مورد جایگاه اقتصادی چین ارائه می دهیم؛ سپس به بحث واردات از چین و انواع کالاهای وارداتی از چین به ایران می پردازیم.

چین یکی از کشورهای پهناور آسیای شرقی و پرجمعیت ترین کشور دنیا است که توانسته خود را به عنوان یکی از غول های تجاری آسیا و جهان معرفی کند. در واقع طی دو دهه اخیر دولت چین با اتکا به استراتژی های مختلفی موفق شده است که در رده چند اقتصاد برتر دنیا قرار بگیرد و حتی در سال ۲۰۱۳ توانست عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا را به خود اختصاص دهد که این موضوع منجر به جلب توجه تجار سرتاسر دنیا به این کشور گشت؛ به همین دلیل موضوع واردات و واردات از چین به بحثی داغ و پرطرفدار در عرصه تجارت تبدیل شده است.

واردات از چین

در حقیقت دولت چین با استفاده از نیروی کار ارزان، دست کاری در قیمت ارز، استفاده از فناوری های بروز دنیا و تولید انبوه توانسته بازارهای جهانی اعم از بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی را قبضه کند که بازار ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

استراتژی چینی ها برای پیشبرد اهداف تجاری و اقتصادی خود بر این مبنا قرار دارد که ابتدا دست به تولید انبوه کالای موردنظر می زنند؛ به اندازه ای که بازار هدف را قبضه کنند و وقتی که به این هدف خود رسیدند تازه اقدام به بهبود کیفیت کالا می کنند.

چینی ها با همین روش موفق شده اند که بازار کشور ما را نیز در دست بگیرند؛ به گونه ای که بحث واردات و واردات از چین به موضوعی حائز اهمیت در تجارت فرامرزی ما تبدیل شده است. اما علاوه بر این تجار ایرانی در بسیاری از موارد هم وادار به خرید و واردات از چین می شوند؛ بخصوص بعد اینکه تحریم های اقتصادی بر علیه ایران اعمال گشتند.

تمام این عوامل دست در دست هم داده اند تا ما چین را به عنوان اولین و اصلیترین شریک تجاری خود بشناسیم.

طبق آمار اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، بخش عمده واردات به ایران از چین صورت می گیرد که البته این واردات بی رویه از چین با اعتراضات زیادی نیز همراه است زیرا اکثر محصولات چینی فاقد کیفیت لازم هستند؛ به همین دلیل گمرک جمهوری اسلامی ایران برای کنترل کیفیت و سلامت کالاهای چینی یک سری قانون وضع کرده است.

لازم به ذکر است که ترخیص کالاهای چینی در تمام گمرکات کشور امکانپذیر هستند اما معمولاً اکثر تجار محموله های وارداتی از چین را به گمرک بندرعباس انتقال می دهند و از آنجا اقدام به ترخیص محموله می کنند.

مشاوره واردات از چین

طبق قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران برای واردات و واردات از چین قبل از هر اقدامی باید دید که کالای مدنظر در ردیف کالاهای مجاز یا مشروط قرار دارد یا خیر. در حقیقت طبق قوانین گمرکی ایران، کالاهای وارداتی به سه گروه مجاز، مشروط و ممنوع الورود تقسیم می شوند.

  • کالاهای مشروط به کالاهایی گفته می شود که برای ورود آنها به کشور باید از یک نهاد ذیربط مجوز دریافت کنیم؛ به عنوان مثال برای واردات مواد رادیواکتیو باید از سازمان انرژی اتمی ایران مجوز بگیریم اما برای واردات و ترخیص کالاهای مجاز از اخذ این نوع مجوزها معاف هستیم.
  • منظور از کالاهای ممنوع الورود، کالاهایی است که ورود آنها به حکم شرع یا قوانین جمهوری اسلامی ایران کلاً ممنوع است؛ بنابراین اگر می خواهید در عرصه واردات و واردات از چین فعالیت کنید دقت داشته باشید که کالای موردنظر به هیچ وجه در ردیف کالاهای ممنوع الورود قرار نداشته باشد.

با توجه به این قانون گمرکی اگر قصد فعالیت در حیطه واردات و واردات از چین را دارید بهتر است که به خرید کالاهایی مانند تجهیزات پزشکی، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، وسایل الکتریکی، لوازم دیجیتالی، دستگاه های زیراکس، وسایل کشاورزی، پوشاک، کیف، کفش و عطر و ادکلن فکر کنید.

حالا که می دانید برای فعالیت در عرصه واردات و واردات از چین باید دست به خرید چه نوع اجناسی بزنید؛ بد نیست که در ادامه اطلاعاتی در مورد نحوه خرید کالا از چین، نحوه واردات از چین و روند ورود کالای خریداری شده به داخل کشور ارائه دهیم.

خرید و ترخیص کالا از چین

برای خرید و واردات از چین باید در وهله اول اقدام به مذاکره با طرف چینی خود کنید و پس از توافق بر سر قیمت کالا، تعداد کالا، زمان تحویل کالا، نحوه حمل کالا و… اقدام به انعقاد قرارداد نمایید.

بعد از انعقاد قرارداد و قبل از تحویل محموله حتماً اقدام به معاینه فنی کالا کنید تا قبل از اینکه دیر بشود مطمئن شوید که کالا از نظر کیفی و سلامت همان چیزی است که سفارش داده اید.

اگر کیفیت و سلامت کالا را تایید کردید باید پیش فاکتور و پکینگ لیست را از فروشنده چینی دریافت و محموله را طبق آنچه که در قرارداد ذکر شده است به گمرک چین منتقل کنید.

پس از ورود محموله به گمرک چین باید اقدام به واردات از چین کنید؛ یعنی تشریفات گمرکی چین را طی و حقوق گمرکی  (مطابق با قوانین گمرکی چین) را پرداخت کنید.

پس از طی روند ترخیص کالا از گمرک چین باید محموله را به یکی از گمرکات ایران منتقل نمایید. همانطور که قبلاً هم گفتیم محموله های وارداتی از چین را می توانید وارد تمام گمرکات کشور کنید اما معمولاً ترخیص کالاهای وارداتی از چین در گمرک بندرعباس انجام می گیرد.

در گمرک ایران نیز باید طبق قوانین گمرکی ایران، تشریفات اداری را انجام دهید و مجوز ترخیص کالا را دریافت کنید.

با توجه به آنچه گفته شد خرید و ترخیص کالا از چین، فرآیندی پیچیده و زمانبر است؛ به همین دلیل توصیه می کنیم که برای واردات از چین از یک شرکت بازرگانی متخصص و قابل اعتماد کمک بگیرید تا روند واردات از چین را با سرعت و صرف هزینه کم طی کند و کالا را زودتر به دست شما برساند. بدین ترتیب شما هم می توانید کالا را سریعتر و با قیمت کمتر عرضه کنید و به اصطلاح نبض بازار را در دست خود بگیرید.

مشاورین ترخیص کالا  و واردات از چین شرکت کوشا تجارت مشاوری امین برای شما خواهند بود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *