ترخیص کار خودرو از گمرک

اگر سالهاست که در زمینه واردات خودرو تجارت می کنید به احتمال فراوان با ترخیص کار خودرو از گمرک آشنا هستید و می دانید که کمک گرفتن از ترخیص کار خودرو از گمرک تا چه اندازه بر تسهیل و سودآوری تجارت شما تاثیرگذار است اما اگر به تازگی وارد تجارت خودرو شده اید یا اصلاً می خواهید یک خودرو برای خودتان وارد کنید؛ بد نیست که شما هم اطلاعاتی در مورد ترخیص کار خودرو از گمرک و وظایف وی کسب کنید. اگر از مزایای کمک گرفتن از یک ترخیص کار خودرو مطلع شوید؛ به جرات می توان گفت که امکان ندارد نسبت به این مسئله بی تفاوت بمانید.

در این مقاله ابتدا به معرفی ترخیص کار خودرو از گمرک می پردازیم؛ سپس به تعدادی از مزایای بیشمار فعالیت ترخیص کاران خودرو اشاره می کنیم و در انتها به شما خواهیم گفت که از چه راهی می توان به عنوان ترخیص کار خودرو از گمرک فعالیت کرد.

ترخیص کار خودرو از گمرک

منظور از ترخیص کار خودرو از گمرک، فردی است که به نمایندگی از صاحب خودرو اقدام به ترخیص خودرو از گمرک می کند؛ البته ترخیص کار می بایست پروانه حق العملکاری داشته باشد؛ همچنین صاحب خودرو برای ترخیص خودرو باید به وی وکالت داده باشد. بنابراین وظیفه ترخیص کار خودرو از گمرک، ترخیص کردن خودروهای وارداتی یا صادراتی است؛ البته در شرایطی که صاحب خودرو به صورت قانونی به وی وکالت داده باشد.

مزایای کمک گرفتن از ترخیص کار خودرو از گمرک

ترخیص خودرو از گمرک، امری کاملاً تخصصی، پیچیده و وقتگیر است که مستلزم طی تشریفات متعددی است. ورود خودرو به گمرک، نقطه شروع فرآیند ترخیص خودرو و خروج خودرو از گمرک، نقطه پایانی این فرآیند است اما بین مراحل ابتدایی و انتهایی، راه نسبتاً طولانی باید طی شود.

انجام مراحل مختلف پروسه ترخیص خودرو از گمرک بدون اطلاعات و تجربه کافی باعث می شود که این راه طولانی و پیچیده، طولانیتر و پیچیده تر شود و وقت زیادی از واردکننده یا صادرکننده بگیرد. در حالیکه یک ترخیص کار خودرو از گمرک با استفاده از اطلاعات و تجربه خود، مسیر فرآیند ترخیص خودرو را کوتاه تر و آسانتر می کند و با صرف کمترین زمان ممکن موفق به ترخیص خودرو می شود.

اما علاوه بر صرفه جویی در زمان، کمک گرفتن از ترخیص کار خودرو از گمرک به صرفه جویی در هزینه هم کمک می کند. در واقع وقتی پروسه ترخیص خودرو کوتاه می شود؛ خودرو مدت زمان کمتری در گمرک انبار می شود و در نتیجه صاحب خودرو مبلغ کمتری بابت هزینه انبار و هزینه های گمرکی پرداخت می کند.

کاهش هزینه های گمرکی موجب کاهش قیمت فروش خودرو می شود زیرا کاهش هزینه گمرک منجر به کاهش قیمت تمام شده خودرو می شود؛ در نتیجه واردکننده هم خودرو را با سود کمتری می فروشد.

افزایش توان رقابت خودرو در بازار فروش نتیجه کاهش قیمت فروش خودرو خواهد بود زیرا وقتی قیمت خودروی مذکور نسبت به سایر خودروهای مشابه در بازار کمتر باشد؛ خریدار برای خرید این خودرو ترغیب می شود.

طبق آنچه گفته شد اگر شما پروسه ترخیص خودرو خود را به یک ترخیص کار خودرو از گمرک بسپارید از مزایای متعددی بهره مند خواهید شد که حق الزحمه ای که به ترخیص کار می پردازید در مقابل این مزایای واقعاً ناچیز است.

حالا اجازه دهید ببینیم که از نظر قانون اصلاً می توان به یک ترخیص کار خودرو اعتماد کرد؟

برای پیدا کردن پاسخ این سوال ادامه مطلب را بخوانید. با یافتن پاسخ با مسیری که یک فرد باید طی کند تا به عنوان ترخیص کار خودرو از گمرک شناخته شود هم آشنا می شوید.

از نظر قانون فردی می تواند به عنوان ترخیص کار خودرو از گمرک فعالیت کند که موفق به اخذ پروانه حق العملکاری شده باشد. برای دریافت پروانه حق العملکاری تنها افراد بالای ۲۵ سال می توانند اقدام کنند. چنین افرادی در وهله اول باید اثبات کنند که کارمند دولت نیستند؛ هیچگونه سابقه کیفری یا قاچاق کالا ندارند و دارای مدرک حداقل فوق دیپلم رشته امور گمرکی یا مدرک حداقل لیسانس دیگر رشته ها هستند.

اگر فرد خصوصیات مذکور را داشته باشد می تواند در آزمون حق العملکاری ثبت نام کند و اگر در این آزمون قبول شود می تواند مدارک خود را به گمرک موردنظر تحویل دهد تا در صورت تایید به عنوان ترخیص کار خودرو در همان گمرک مشغول به کار شود. اگر مدارک متقاضی موردتایید گمرک قرار بگیرد؛ گمرک برای وی پروانه حق العملکاری یک ساله صادر می کند و مدارک فرد را به اداره کل گمرک کشور می فرستد. پس از یک سال اگر فرد تمایل به ادامه کار خود داشته باشد و در این مدت هم مرتکب خطایی نشده باشد می تواند جهت تمدید پروانه به مدت یک سال دیگر اقدام کند. تمدید پروانه تا چهار مرتبه ممکن است اما بعد از آن باطل می شود و فرد باید مجدداً اقدام به اخذ پروانه حق العملکاری کند.

لازم به ذکر است که اگر فرد بخواهد در چند گمرک مختلف به عنوان ترخیص کار خودرو از گمرک فعالیت کند باید مدارک خود را از ابتدا به اداره کل گمرک تحویل دهد.