ترخیص خودرو از گمرک تهران

ترخیص خودرو از گمرک تهران

نحوه واردات و ترخیص خودروهای پرزرق و برق خارجی به بحثی پرطرفدار در عرصه تجارت بین المللی تبدیل شده است. علاوه بر تجار برخی از افراد نیز برای استفاده خود به واردات خودرو تمایل نشان می دهند. اگر شما هم به مقوله تجارت خودروهای خارجی علاقمند شده اید یا قصد خرید یک خودروی خارجی را دارید؛ پس احتمالاً سوالات زیادی در مورد نحوه واردات و ترخیص خودرو خواهید داشت؛ اگر چنین است با ما همراه شوید تا پاسخ بخشی از سوالات خود را پیدا کنید زیرا قرار است که امروز در مورد ترخیص خودرو از گمرک تهران صحبت کنیم.

طبق قوانین گمرکی ایران، گمرکات کشور تخصصی شده اند یعنی در هر گمرکی فقط یک سری از کالاهای معین ترخیص می شوند. در بین گمرکات کشور، ترخیص تخصصی خودرو در گمرک های تهران، شهید رجایی، انزلی، شهید باهنر، نوشهر، ارومیه، چابهار، بندر امام خمینی، سهلان، بوشهر و مشهد صورت می گیرد که در این مطلب با نحوه ترخیص خودرو از گمرک تهران آشنا می شوید اما قبل از پرداختن به این موضوع، ارائه اطلاعات مختصری در مورد گمرک تهران و امکانات این گمرک خالی از لطف نیست.

گمرک تهران

گمرک تهران که متشکل از سه گمرک غرب تهران، گمرک شهریار و گمرک نمایشگاه ها است در سال ۱۳۵۵ و به منظور کاهش بار ترافیک سنگین ترخیص کالا در سایر گمرکات کشور تاسیس شد. از بین امکانات گمرک تهران می توانیم به برخورداری از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری، فضای زیاد برای بارگیری و تخلیه، تجهیزات مدرن برای انبار کالا و مراقبت از آنها، دسترسی به شبکه سراسری راه آهن، دسترسی به فرودگاه های بین المللی مهرآباد و امام خمینی، شبکه هوشمند اعلام حریق و تجهیزات بروز برای حمل کالا اشاره کنیم. علاوه بر اینها، گمرک تهران از پرسنل مجربی نیز برخوردار است. این مزایا می تواند هر واردکننده ای را ترغیب کند که به ترخیص خودرو از گمرک تهران فکر کند.

ترخیص تخصصی یک سری از کالاهای معین در گمرک تهران انجام پذیر است. یکی از کالاهایی که به صورت تخصصی در این گمرک ترخیص می شود؛ خودرو است ولی هر نوع خودرویی؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر، خودرویی قابل ترخیص است که یک سری مشخصه معین داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

مشخصات خودروهای قابل ترخیص از گمرک تهران

خودروهایی اجازه ورود و ترخیص از گمرک تهران را خواهند یافت که:

مدل سال جاری و کاملاً نو یا حداکثر با ۲۰ کیلومتر کارکرد باشد.

مدل یک سال پایینتر از سال جاری باشد اما کارکرد آن بیشتر از ۲۰ کیلومتر نباشد.

مدل پنج سال پایینتر از سال جاری اما کاملاً نو باشد.

شایان ذکر است که عوارض سال جاری خودروهای آسیایی دو میلیون تومان و خودروهای اروپایی یا آمریکایی چهار میلیون تومان است و اگر مدل خودرو پایینتر از سال جاری باشد؛ هر سال کاهش مدل برابر با افزایش عوارض به میزان پانصد هزار تومان است.

همچنین بد نیست بدانید که تمام شخصیت های حقیقی، شخصیت های حقوقی به عنوان نماینده قانونی و شرکت های نمایشگاهی که موفق به اخذ مجوز واردات خودرو شده اند می توانند جهت ترخیص خودرو از گمرک تهران و سایر گمرکات کشور (گمرک هایی که ترخیص خودرو در آنها صورت می گیرد) اقدام کنند.

روند ترخیص خودرو از گمرک تهران

اگر قرار است که خودرو یا خودروهای وارداتی خود را از طریق گمرک تهران ترخیص و پلاک کنید باید:

پس از ورود خودرو به گمرک تهران، مدارک لازم برای ترخیص خودرو مانند قبض انبار، ترخیصیه، گواهی مبدا، پیش فاکتور، فاکتور خرید، بیمه حمل، گواهی ثبت سفارش، گارانتی خودرو (که از نمایندگی کارخانه خودروسازی مربوطه در داخل کشور قابل دریافت است)، رسید اسقاط کردن چند خودرو فرسوده (در واقع هزینه شماره گذاری خودروی وارداتی تلقی می شود) و سایر اسناد خرید را به گمرک تحویل دهید و اقدام به تنظیم اظهارنامه کنید. در تکمیل اظهارنامه دقت داشته باشید که اطلاعات را درست مطابق با اسناد موجود وارد کنید چون در مراحل بعدی، ارزیاب گمرک، اطلاعات وارد شده را با اسناد خرید مقایسه خواهد کرد.

بعد از ثبت اظهارنامه، دایره فنی گمرک به بررسی مدارک و ارزیابی اظهارنامه می پردازد. در صورت تایید صحت و سلامت مدارک، عوارض و هزینه های گمرکی محاسبه می شوند. شما به عنوان صاحب خودرو باید هزینه های مذکور را بپردازید و رسید پرداخت را ارائه دهید.

در مرحله بعد از گمرک معرفی نامه ای دریافت می کنید که باید آن را به اداره شماره گذاری خودرو تحویل دهید اما همزمان برای بیمه کردن خودرو هم اقدام کنید. افسر اداره شماره گذاری پس از بازدید از خودرو و بررسی بیمه نامه و تایید آنها، خودرو را پلاک می کند و نامه ای مبنی بر طی روال قانونی شماره گذاری خودرو صادر و به شما تحویل می دهد. نامه دریافتی را باید به گمرک ارائه دهید تا پس از طی تشریفات اداری، مجوز ترخیص خودرو از گمرک تهران را دریافت نمایید.

جهت ترخیص کالا یا ترخیص خودرو با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *