ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر

ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر

امروز می خواهیم به مقوله ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر بپردازیم. با خواندن این مطلب ابتدا اطلاعات مختصری در مورد بندر خرمشهر و گمرک خرمشهر کسب خواهید کرد و سپس با روند ترخیص کالا از گمرک خرمشهر آشنا خواهید شد.

بندر خرمشهر و گمرک خرمشهر

خرمشهر یکی از بنادر جنوبی ایران و یکی از راه های دسترسی تجار و بازرگانان ایرانی به بازار کشورهای عراق، ترکیه و کشورهای آسیای مرکزی است. بندر خرمشهر از طریق راه های زمینی، دریایی و ریلی به نقاط مختلف داخلی و خارجی وصل شده است. این بندر و شهر جنوبی همواره یکی از نقاط حساس کشور به حساب می رفته است؛ به گونه ای که قبل از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران، خرمشهر با ۲۰ اسکله یکی از بزرگترین بنادر کشور محسوب می شده است.

ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر

ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر

امکان ترانزیت زمینی و دریایی از بندر خرمشهر باعث شده که گمرک خرمشهر به یکی از پرترددترین گمرکات کشور تبدیل شود. تا قبل از جنگ تحمیلی حدود نود درصد از اجناس وارداتی از دروازه گمرک خرمشهر وارد کشور می شدند و امروزه نیز اکثر شرکت های خصوصی برای ترخیص کالاهای خود، گمرک خرمشهر را انتخاب می کنند.

افرادی که ترخیص کالا از گمرک خرمشهر را برمی گزینند می توانند از ۲۵ درصد تخفیف سود بازرگانی، تجهیزات بروز تخلیه و بارگیری و مزایای منطقه آزاد اروند بهره ببرند زیرا گمرک خرمشهر در منطقه آزاد اروند قرار دارد. علاوه بر اینها بهترین گزینه برای ترانزیت کالا به عراق، گمرک خرمشهر است.

لازم به ذکر است که گمرک خرمشهر یکی از گمرکات تخصصی در حیطه ترخیص خودرو است. بنابراین واردکنندگان خودروهای خارجی هم اگر اقدام به ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر نمایند؛ می توانند از مزایای مذکور استفاده کنند.

حالا که از خصوصیات گمرک خرمشهر و مزایای ترخیص کالا از این گمرک آگاه شدید؛ اجازه دهید به بحث اصلی مقاله یعنی ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر برگردیم. در ادامه مطلب ابتدا به بیان خصوصیات خودروهایی می پردازیم که امکان ترخیص آنها از گمرک خرمشهر وجود دارد و سپس روند ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر را شرح می دهیم.

خودروهایی که از گمرک خرمشهر ترخیص می شوند چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

اشخاص حقیقی، نمایندگی های قانونی خودروسازی ها و شرکت های نمایشگاهی مجاز به ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر هستند اما خودرویی که وارد می کنند حتماً باید:

  • مدل سال جاری و کاملاً نو باشد.
  • یا مدل سال جاری با نهایتاً ۲۰ کیلومتر کارکرد باشد.
  • یا مدل یک سال پایینتر از سال جاری با نهایتاً ۲۰ کیلومتر کارکرد باشد.
  • یا مدل پنج سال پایینتر از سال جاری ولی کاملاً نو باشد.

لازم به ذکر است که اگر خودروی موردنظر آسیایی باشد؛ واردکننده ملزم به پرداخت عوارض سال جاری آن به مبلغ دو میلیون ریال است اما اگر خودرو آمریکایی یا اروپایی باشد؛ هزینه عوارض سال جاری آن چهار میلیون ریال میباشد. همچنین اگر مدل خودرو پایینتر از سال جاری باشد؛ به ازای هر سال کاهش، پانصد هزار تومان به مبلغ عوارض اضافه می شود.

روند ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر

به پروسه ای که از زمان تخلیه خودرو در گمرک خرمشهر آغاز می شود و تا زمان خروج خودرو از گمرک ادامه دارد؛ ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر می گوییم. اما در محدوده بین اولین مرحله فرآیند ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر (تخلیه خودرو در گمرک) و آخرین مرحله این فرآیند (خروج خودرو از گمرک)، واردکننده ملزم به طی تشریفات خاصی است که در ادامه به توضیح این مراحل می پردازیم.

وقتی که خودرو وارد گمرک خرمشهر می شود؛ واردکننده یا نماینده قانونی وی باید حضوراً به گمرک مراجعه و اقدام به طی مراحل ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر کند. در اولین مرحله، فرد باید مدارک لازم برای ترخیص خودرو مانند قبض انبار، پیش فاکتور، گواهی مبدا، مجوز ثبت سفارش، بیمه نامه حمل خودرو و… را به گمرک تحویل دهد و اظهارنامه واردات را تکمیل و ثبت کند.

ارزیاب گمرک پس از دریافت مدارک اقدام به بررسی مدارک، تایید صلاحیت مالک و مقایسه اطلاعات ثبت شده در فرم اظهارنامه با اسناد موجود می کند. اگر صحت مدارک و صلاحیت مالک تایید شود؛ هزینه های گمرکی و عوارض خودروی موردنظر محاسبه و به واردکننده اعلام می شود.

واردکننده باید هرچه سریعتر، مبالغ اعلام شده را پرداخت کند و رسید پرداخت را به گمرک ارائه دهد.

گمرک پس از دریافت رسید پرداخت هزینه های گمرکی و عوارض خودرو، طی صدور نامه ای، واردکننده را به مرکز شماره گذاری منطقه معرفی می کند که در این مرحله فرد برای پلاک کردن خودرو باید به اداره شماره گذاری مراجعه کند.

پس از مراجعه واردکننده به مرکز شماره گذاری، افسر راهنمایی و رانندگی از خودرو بازدید می کند و هزینه شماره گذاری خودرو را محاسبه و اعلام می کند. بعد از تعیین هزینه شماره گذاری، واردکننده باید اقدام به پرداخت هزینه مذکور نماید.

بعد از واریز هزینه شماره گذاری، فرد ملزم به بیمه کردن خودرو است. در واقع تا خودرو بیمه نشود از پلاک کردن آن خبری نیست. پس از اینکه بیمه نامه دریافت شد؛ مرکز شماره گذاری، خودرو را پلاک و نامه ای مبنی بر شماره گذاری قانونی خودرو صادر می کند و به واردکننده تحویل می دهد.

در مرحله بعد فرد می بایست معرفی نامه صادرشده از طرف مرکز شماره گذاری را به گمرک خرمشهر تحویل دهد تا پس از طی روال اداری مجوز ترخیص خودرو از گمرک خرمشهر را دریافت کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *