ترخیص چوب از گمرک

ترخیص چوب از گمرک

امروز قرار است در مورد شرایط لازم برای واردات چوب و نحوه ترخیص چوب از گمرک صحبت کنیم. در این مقاله خواهیم دید که حجم عمده واردات چوب به ایران از طریق کدام کشورها انجام می گیرد؛ واردکنندگان چوب برای ترخیص چوب از گمرک بیشتر به کدامیک از گمرکات کشور مراجعه می کنند؛ چه قوانینی بر پروسه واردات و ترخیص چوب از گمرک حاکم است و در آخر هم با روند ترخیص چوب از گمرک آشنا خواهیم شد.

ترخیص چوب

ترخیص چوب

واردات چوب به ایران

بدون تردید چوب یکی از با ارزشترین و پرکاربردترین منابع طبیعی است. متاسفانه قطع بی رویه چوب در کشور ما، حیات این منبع طبیعی بی نظیر را به خطر انداخته است. به همین دلیل مسئولین برای حفظ جنگل ها و محیط زیست تصمیم گرفتند که در برابر جنگل زدایی بایستند و در مقابل تجار و بازرگانان را به واردات چوب از کشورهای خارجی تشویق کنند. بدین ترتیب بود که بازار واردات چوب به ایران رونق یافت.

طبق آمار رسمی اکثر تجار ایرانی برای واردات چوب از روسیه، چین، کره جنوبی، آذربایجان، امارات متحده عربی، گرجستان، ترکیه و هند اقدام می کنند. بنابراین اگر شما هم قصد دارید که در زمینه واردات و ترخیص چوب از گمرک فعالیت کنید؛ بهتر است که با صادرکنندگان چوب در کشورهای مذکور وارد مذاکره شوید.

واردات و ترخیص چوب از گمرک

همانطور که گفتیم امروزه بحث واردات و ترخیص چوب از گمرک، یکی از مباحث داغ عرصه تجارت در کشور ما است. اما برای واردات چوب به کشور باید از زیر ذره بین گمرک جمهوری اسلامی ایران رد شوید. یعنی ورود و خروج چوب از کشور باید از دروازه گمرک انجام بگیرد.

طبق آمار رسمی، گمرک بندر انزلی، گمرک آستارا، گمرک نوشهر و گمرک بازرگان بیشترین سهم را در امر ترخیص چوب از گمرک دارند. یعنی اکثر تجار و بازرگانان ایرانی برای واردات چوب به کشور از طریق گمرک های نامبرده عمل می کنند. این نکته نیز می تواند برای شما به عنوانی فردی که مایل است در زمینه واردات و ترخیص چوب از گمرک فعالیت کند؛ حائز اهمیت باشد.

قوانین  واردات و ترخیص چوب از گمرک

قوانین حاکم بر عرصه واردات و ترخیص چوب از گمرک همان قوانین رایج در امر صادرات و واردات کشور است. یعنی برای واردات و ترخیص انواع چوب نرم و سخت مانند کاج، صنوبر، سرو، زبان گنجشک، افرا، راش، نارون، گردو، توسکا، شمشاد، آکاژوها، آبنوس، چنار، ساج، روسی، تبریزی، ماهون و… ملزم به رعایت قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران هستید.

طبق قوانین گمرک ایران برای واردات و ترخیص چوب از گمرک ملزم به اخذ گواهی بهداشت نباتی هستید. گواهی بهداشت نباتی نقش سند سلامت گیاهان را ایفا می کند. مراجع صادرکننده گواهی بهداشت نباتی در تمام کشورهای دنیا، سازمان های متبوع کشاورزی هستند.

یکی دیگر از قوانین گمرکی خاص واردات و ترخیص چوب از گمرک، قرنطینه کردن محموله چوب موردنظر است. یعنی قبل از انتقال محموله به کشور باید آن را مطابق با شرایط تعریف شده برای قرنطینه کردن چوب، قرنطینه نمایید تا از گسترش حشرات و آفات گیاهی جلوگیری کنید. شرایط قرنطینه کردن معمولاً به نوع چوبی که قرار است وارد کنید بستگی دارد؛ به عنوان مثال برای واردات برخی از چوب ها باید پوست چوب را کاملاً جدا کرد.

علاوه بر موارد مذکور، طبق قوانین گمرکی، تعرفه گمرکی واردات و ترخیص چوب از گمرک نیز بسته به نوع چوب متفاوت است. برای اینکه از تعرفه گمرکی واردات چوب آگاه شوید باید به فصل ۴۴ کتاب مقررات صادرات و واردات مراجعه کنید. حقوق گمرکی چوب چهار درصد است که سه درصد مالیات ارزش افزوده نیز به این مبلغ اضافه می شود.

مراحل ترخیص چوب از گمرک

همانطور که گفتیم باید واردات چوب از دروازه گمرک انجام بگیرد و طبق قوانین گمرک برای واردات چوب حتماً باید گواهی بهداشت نباتی دریافت شده باشد. پس اگر برای محموله وارداتی خود موفق به اخذ گواهی بهداشت نباتی شده اید؛ پس از انتقال چوب به یکی از گمرک های ایران باید با مراجعه حضوری به گمرک موردنظر برای ترخیص چوب از گمرک اقدام کنید.

برای ترخیص چوب از گمرک هم خودتان می توانید دست به کار شوید و هم می توانید با دادن وکالت قانونی به یک ترخیص کار معتبر و قابل اعتماد این وظیفه را به وی محول کنید. که البته ما توصیه می کنیم که پروسه ترخیص چوب از گمرک را به یک ترخیص کار کاربلد و امین بسپارید زیرا کمک گرفتن از ترخیص کار چوب منجر به تسهیل و تسریع روند ترخیص چوب از گمرک می شود. وقتی که ترخیص کار به پروسه ترخیص چوب از گمرک سرعت ببخشد؛ شما متحمل پرداخت هزینه کمتری بابت انبار محموله در گمرک می شوید و در نتیجه قیمت تمام شده چوب برای شما کاهش می یابد. وقتی قیمت تمام شده چوب برای شما کاهش پیدا کند می توانید چوب را با سود کمتری عرضه کنید و در نتیجه مشتری های بیشتری جذب نمایید.

به هر حال چه خود و چه ترخیص کار مورد اعتمادتان برای ترخیص چوب از گمرک اقدام می کنید باید در وهله اول گواهی بهداشت نباتی و سایر مدارک لازم برای ترخیص چوب مانند انبارنامه، ترخیصیه، پیش فاکتور، فاکتور خرید، ثبت سفارش، گواهی مبدا و… را به گمرک تحویل دهید؛ سپس اظهارنامه واردات چوب را کامل کنید. اظهارنامه حاوی سوالات متعددی در مورد شما و چوب خریداری شده است که باید کاملاً درست و دقیق پاسخ داده شوند.

در مرحله بعد، دایره فنی گمرک اقدام به بررسی اسناد خرید جهت تشخیص مالک محموله می پردازد و پس از شناسایی مالک، صلاحیت وی را کنترل می کند. تایید صلاحیت مالک در گروی عدم داشتن منع قانونی برای استفاده از دارایی خود، فعالیت در عرصه تجارت و بدهکاری به گمرک است. سپس دایره فنی به کنترل مدارک و اظهارنامه واردات چوب می پردازد؛ بعد شماره ثبت را به محموله تخصیص می دهد و مسیر ارزیابی اظهارنامه واردات چوب را تعیین می کند.

ارزیابی اظهارنامه واردات چوبی ممکن است در مسیر سبز، زرد یا قرمز قرار بگیرد. بعد از ارزیابی اظهارنامه اگر تخلف یا نقصی دیده نشود؛ شماره ارزیابی در اظهارنامه واردات چوب ثبت می شود. حالا با طی مابقی تشریفات اداری از قبیل مهر و موم کردن اظهارنامه واردات چوب، مجوز ترخیص چوب از گمرک صادر می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *