ترخیص پارکت لمینت و کاغذ دیواری

ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری

اگر قرار است در عرصه تجارت فرامرزی پارکت، لمینت و کاغذ دیواری مشغول به کار شوید؛ با ما همراه شوید چون امروز می خواهیم در مورد ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری صحبت کنیم.

صادرات و واردات هر کالایی از جمله پارکت، لمینت و کاغذ دیواری زمانی صورت قانونی می گیرد که این امر از طریق گمرکات کشور انجام شود. در حقیقت وجه تمایز صادرات و واردات با قاچاق کالا در این است که در صادرات و واردات کالا حتماً از دروازه گمرک رد می شود اما در قاچاق، کالا از گمرک وارد یا خارج نمی شود بلکه به صورت غیرقانونی از مرزهای کشور منتقل می شوند. بنابراین اگر شما هم می خواهید به عنوان یک تاجر معتبر در حوزه صادرات و واردات پارکت، لمینت و کاغذ دیواری شناخته شوید لازم است که از طریق گمرک عمل کنید و از این رو ملزم به یادگیری قوانین گمرک در این حیطه هستید. در این مقاله ابتدا با مدارک لازم برای ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری آشنا و سپس از روند ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری آگاه می شوید؛ همچنین اطلاعاتی نیز در مورد تعرفه گمرکی کف پوش ها کسب خواهید کرد.

مدارک لازم برای ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری

همانطور که گفتیم برای واردات انواع پارکت ها با ضخامت های مختلف باید تابع قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران باشید. طبق قوانین گمرک ایران وقتی که محموله حاوی نوعی از پارکت یا کاغذ دیواری وارد کشور می شود باید به یکی از گمرکات کشور انتقال یابد. پس از ورود محموله به گمرک موردنظر، صاحب محموله یا نماینده قانونی وی باید به گمرک مراجعه کند و مدارک لازم برای ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری را ارائه دهد که این مدارک عبارتند از:

  • بارنامه که اطلاعاتی در مورد نوع کالا، قیمت کالا و… ارائه می دهد.
  • قبض انبار
  • ترخیصیه که نشان می دهد شما به عنوان واردکننده پارکت، لمینت یا کاغذ دیواری با شرکت حمل کالا تسویه کرده اید.
  • پروفرما یا پیش فاکتور که اطلاعاتی در مورد فروشنده، نوع کالا، حجم کالا، قیمت هر مترمربع از کالا، قیمت کل کالا و… ارائه می دهد.
  • بیمه نامه چنانچه وجود دارد.
  • گواهی مبدا که اطلاعاتی در مورد کشور تولیدکننده پارکت، لمینت یا کاغذ دیواری موردنظر ارائه می دهد. لازم به ذکر است که گواهی مبدا از طرف اتاق بازرگانی کشور مبدا صادر می شود.
  • گواهی بانکی و ظهرنویسی اسناد چنانچه اعتبار اسنادی به صورت براتی، وصولی یا LC می باشد.
  • ثبت سفارش که رضایت وزارت بازرگانی نسب به ورود پارکت، لمینت یا کاغذ دیواری موردنظر را نشان می دهد.
  • فاکتور یا سند خرید پارکت، لمینت و کاغذ دیواری که باید از فروشنده دریافت شود.
  • پکینگ لیست چنانچه بیش از یک نوع کف پوش یا دیوارپوش وارد کرده اید. پکینگ لیست نشان می دهد که بسته های پارکت یا کاغذ دیواری به چه نحوی در بار چیده شده اند.
  • گواهی بازرسی که نشان می دهد پارکت، لمینت یا کاغذ دیواری وارد شده دقیقاً همان محصولی است که ثبت سفارش شده است. گواهی بازرسی را باید از یکی از شرکت های بازرسی دریافت کرد.
  • سایر مجوز و استانداردهایی که برای ورود کف پوش یا دیوارپوش موردنظر لازم هستند.
ترخیص پارکت

ترخیص پارکت

روند ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری

همانطور که گفتیم فرآیند ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری از زمان ورود محموله حاوی این محصولات به یکی از گمرکات کشور شروع می شود؛ این پروسه تا زمان خروج محموله از گمرک ادامه خواهد داشت. پس اولین مرحله از فرآیند ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری مراجعه حضوری شما به عنوان واردکننده یا نماینده قانونی به گمرک و ارائه مدارک لازم برای ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری است.

بعد از تحویل مدارک فوق الذکر و تشکیل پرونده حتماً باید اظهارنامه واردات پارکت، لمینت یا کاغذ دیواری را تکمیل کنید؛ تعداد صفحات این اظهارنامه به تعداد اقلامی که وارد کرده اید بستگی دارد. اگر فقط یک دیوارپوش یا کف پوش وارد کرده اید؛ باید یکی از فرم های اظهارنامه تحت عنوان فرم ۱۱۱ را کامل پر کنید و یک برگ از فرم دوم اظهارنامه تحت نام فرم ۱۲۱ را تکمیل نمایید که به این برگ، برگه A فرم ۱۲۱ گفته می شود. اما اگر چند نوع کف پوش یا دیوارپوش وارد کرده اید علاوه بر فرم ۱۱۱ و برگه A فرم ۱۲۱ باید به ازای هر دو قلم جنس، یک برگ دیگر از فرم ۱۲۱ را هم پر کنید که این برگ، برگه B فرم ۱۲۱ نامیده می شود. بعد از فرم های مذکور باید حتماً اظهارنامه واردات پارکت و لمینت و کاغذ دیواری را در سیستم اینترنتی گمرک به ثبت برسانید.

پس از ثبت اظهارنامه، پرونده ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری به بخش دایره فنی گمرک ارجاع داده می شود. در این بخش بعد از تشخیص مالک محموله از روی اسناد دریافتی، صلاحیت مالک تایید یا رد می شود. در صورتی صلاحیت شما به عنوان مالک تایید می شود که:

  • هیچگونه حکم قانونی مبنی بر عدم اشتغال به امور تجاری بر علیه شما وجود نداشته باشد.
  • هیچگونه حکم قانونی مبنی بر منع شما از دخالت در اموال خود بر علیه شما وجود نداشته باشد.
  • دارای یک کارت بازرگانی معتبر باشید.
  • هیچ نوع بدهی و دینی به گمرک نداشته باشید.

اگر صلاحیت شما موردتایید واقع شود؛ نوبت به مقایسه بین اسناد دریافتی و اطلاعات ثبت شده در اظهارنامه واردات پارکت و لمینت و کاغذ دیواری می رسد. در صورت انطباق مدارک با اظهارنامه، شماره ثبت (کولاژ) به بار حاوی پارکت و لمینت و کاغذ دیواری اختصاص داده می شود و اظهارنامه در یکی از مسیرهای سبز، زرد یا قرمز تحت بررسی قرار می گیرد.

کارشناس مسیر سبز موظف است که مدارک و اظهارنامه واردات پارکت، لمینت یا کاغذ دیواری را اجمالاً کنترل کند و اگر مشکلی مشاهده نکرد؛ شماره ارزیابی را در اظهارنامه وارد نماید. حالا شما باید برای مهر و موم کردن اظهارنامه واردات پارکت، لمینت یا کاغذ دیواری اقدام کنید و البته هزینه حقوق گمرکی را پرداخت نمایید. لازم به ذکر است که حقوق گمرکی واردات انواع پارکت برابر با ۱۵ درصد به اضافه ۸ درصد ارزش افزوده و ۴ درصد علی الحساب دارایی می باشد. در نهایت می توانید با اخذ مجوز ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری اقدام به خروج محموله از گمرک کنید.

اما در مسیر زرد، کارشناس دایره فنی گمرک موظف است که اسناد موجود و اظهارنامه واردات پارکت، لمینت یا کاغذ دیواری را مفصلاً و با نهایت دقت چک کند و اگر تخلفی مشاهده نکرد شماره ارزیابی را وارد نماید. بعد از ثبت شماره ارزیابی می توانید مابقی مراحل ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری را مانند مسیر سبز پیگیری و مجوز ترخیص را دریافت کنید.

و اما در مسیر قرمز، کارشناس ابتدا باید در نهایت دقت به بررسی اظهارنامه واردات و مدارک دریافتی بپردازد؛ سپس از محموله بازدید کند و در نهایت از آزمایشگاه ها و… استعلام نماید. در نهایت اگر مورد مشکوکی مشاهده نکرد باید شماره ارزیابی را در اظهارنامه ثبت کند. بقیه مراحل ترخیص پارکت و لمینت و کاغذ دیواری مانند دو مسیر پیشین است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *