پیش بینی قیمت تمام شده در واردات

پیش بینی قیمت تمام شده در واردات

بدون شک همه تجار میخواهند بدانند که قیمت تمام شده کالایی که قرار است وارد کنند چقدر است؟ آیا در مقایسه با قیمت تولیدات داخلی مشابه بصرفه است؟ آیا میتواند با دیگر کالاهای خارجی مشابه موجود در بازار رقابت کند؟ و… در پاسخ به سوالاتی از این دست باید گفت که پیش بینی قیمت تمام شده در واردات به پارامترهای مختلفی مانند قیمت خرید کالا در مبدا، هزینه حمل کالا از محل خرید تا بندر کشور مبدا، هزینه حمل کالا از بندر کشور مبدا تا بندر کشور مقصد، هزینه بیمه بین­المللی محموله، هزینه بیمه داخلی محموله، هزینه­های بانکی مانند هزینه افتتاح اعتبار اسنادی و تمدید آن، حقوق گمرکی، هزینه ثبت سفارش، هزینه­های احتمالی تسهیلات بانکی، سود مورد انتظار و… بستگی دارد. از طرفی دیگر نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ ارز میتوانند منجر به کاهش یا افزایش توان رقابتی تولیدات داخلی مشابه با کالای وارداتی شوند.

پس با توجه به آنچه گفته شد پارامترهای متعددی در افزایش قیمت کالای وارداتی تاثیر دارند؛ بنابراین اگر گزارشهای دقیقی برای پیشبینی قیمت تمام شده کالا در واردات وجود نداشته باشد؛ واردکننده در تصمیم گیریهای خود با مشکل مواجه میشود. به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه به بررسی تاثیر پارامترهای مذکور بر قیمت تمام شده کالای وارداتی میپردازیم.

پیش بینی قیمت کالا در واردات

پیش بینی قیمت کالا در واردات

قیمت خرید کالا در مبدا

برای مشخص شدن قیمت خرید کالا در مبدا، واردکننده ملزم به ارائه دو سند تحت عناوین گواهی مبدا و فاکتور خرید به گمرک کشور مقصد  است.

لازم به ذکر است که واردکننده در حین خرید و برای مقایسه قیمت فروشنده­های مختلف باید تمام جنبه­ها را بسنجد؛ به عنوان مثال ببیند که فروشنده خود هزینه حمل بار از محل خرید تا بندر را پرداخت میکند یا نه، اگر هزینه بارگیری بر عهده خود واردکننده میباشد؛ این چقدر است؟ و…

هزینه حمل کالا از محل خرید تا بندر کشور مبدا

اگر هزینه حمل کالا تا بندر کشور مبدا بر عهده خریدار باشد؛ اصطلاحاً خرید به صورت FAS انجام گرفته است اما اگر هزینه مذکور بر عهده فروشنده باشد؛ خرید از نوع FOB است.

هزینه حمل کالا از بندر کشور مبدا تا بندر کشور مقصد

هزینه حمل کالا بین بنادر کشورهای مبدا و مقصد به فاکتورهای مختلفی مانند وزن محموله، حجم محموله و حمل کالا با استفاده از هواپیما، کشتی، کامیون و… بستگی دارد.

هزینه بیمه باربری محموله

رایجترین بیمه باربری، کلوزهای A-B-C نامیده میشود که هزینه آن با توجه به نوع کالا، مسیر حمل کالا و وسیله حمل کننده کالا از ۲/۵ تا ۳ درصد ارزش کالا متغیر است.

هزینه­ های گمرکی

هزینه­های گمرکی شامل عوارض گمرکی و حقوق گمرکی است.

 عوارض گمرکی، هزینه­هایی هستند که گمرک موظف به دریافت آنهاست اما مصرف کننده آنها نیست مانند عوارض بندری، عوارض شهرداری، عوارض شهرداری محل، عوارض هلال احمر و عوارض بهداری. دقت داشته باشید که عوارض گمرکی مختص کالاهای وارداتی است یعنی برای کالاهای صادراتی چنین هزینه­ای وجود ندارد.

اما منظور از حقوق گمرکی، هزینه­ای است که گمرک در ازای خدمات خود از واردکننده دریافت میکند مانند هزینه تخلیه بار در گمرک و بارگیری مجدد آن، هزینه انبار کردن بار در گمرک، هزینه بیمه محلی، بدرقه کالا و هزینه آزمایش و تعرفه­بندی.

روشهای معینی برای محاسبه حقوق گمرکی وجود دارد. حقوق گمرکی به یکی از روشهای ارزشی، ویژه یا معین و ترکیبی محاسبه میشود.

در روش ارزشی، حقوق گمرک برابر با نرخ تعرفه ضرب در ارزش کالا است.

در روش ویژه یا معین، حقوق گمرک با توجه به کمیت کالا محاسبه میشود. گمرک برای هر واحد کالا، مبلغی را از پیش تعیین کرده است.

اما در روش ترکیبی هم ارزش گمرک و هم کمیت کالا اهمیت دارد. در واقع در این روش ارزش گمرک و تعداد کالاها را در نظر میگیرند و با توجه به اینکه کدامیک بیشتر است؛ حقوق گمرکی را بر حسب آن محاسبه میکنند.

هزینه بانکی

هزینه بانک شامل کارمزد بانک برای افتتاح اعتبار اسنادی و تمدید آن است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *